Charles Van Gisbergen

Goede grafici zijn – meer dan andere plastische kunstenaars- magiërs of te laat geboren alchemisten. De duistere fazen in het scheppingsproces van alles wat zij afdrukken, schijnen ze quasi speels te beheersen maar ze vinden het toch nog altijd een grandioos wonder wanneer de afdruk het licht ziet.

Charles van Gisbergen koos zijn eigen taal vertrekkend vanuit de steen. Hij prepareert die als een eigenzinnig vakman: het schuren maakt de steen beeldklaar en zet tegelijk de toon van het werk. Het is een technische, manuele handeling die al de eerste concrete stap is in het onbekende. Het schuren van de steen bepaalt in eerste instantie het karakter van het werk, er is geen weg terug.

Dan begint de magie, wanneer de kunstenaar de drager overlevert aan het bijtend zuur. De textuur die dan ontstaat is de baarmoeder waarin het echte kunstwerk groeit. Na de boeiende tussenfasen, waarover de graficus eenzaam maar eigenhandig beslist, begint het echte wonder: het ininkten of de bijna alchemistische bewerking van de steen. Dat leidt naar het subtiele moment van de beeldoverdracht; net of men een pleister traag van een wonde trekt. Het ontsluiert uiteindelijk het geheim en zorgt voor het mirakel van het vastgelegde beeld.

Sommige litho’s vragen veel geduld. Zevenkleurendrukken betekent: steen glad schuren, een eerste tekening op de steen, afdrukken in kleur 1, opnieuw steen schuren, tweede tekening op de steen, afdrukken in kleur 2, opnieuw steen schuren, enzovoort, dit 7 keer herhalen. Een geduldig, ambachtelijk en vakkundig uit te voeren werk. Van Gisbergen beheerst alle stappen in dat lithografisch ontwerpen, vanaf het arbeidsintensieve preparen van de steen tot en met het drukken ervan wat leidt tot de originaliteit van zijn werk.

Grafiek en vooral kleurlithografieën nemen in het artistiek leven van Charles van Gisbergen een belangrijke plaats in. Gemeten naar de artistieke productiviteit is voor hem het creatief bezig zijn even noodzakelijk als ademen. Overal waar hij komt of heenreist verzamelt hij tekens, gedachteassociaties en beelden, die in zijn atelier worden samengevoegd tot grafische composities. Op die manier komt deze kunstenaar tot verrassende, originele, kunstzinnige en kleurrijke beelden waarbij hij steeds een universele taal hanteert die toegankelijk is voor een groot publiek. De kunstenaar dwingt zijn kijkers tot een verkennings- en ontdekkingstocht langsheen menselijke archetypes, dierlijke gestalten, te ontcijferen tekens of symbolen. Een iconografie waarbij de toeschouwer onweerstaanbaar geboeid raakt.

De naam van Charles van Gisbergen is voor de kunstliefhebber synoniem van veelzijdigheid, fijngevoeligheid, talent in een zeldzame zachte kleurenweelde.
Wat wij hier zien is van het beste ambachtelijke en hoogste artistieke niveau. Het kleurenpalet dat hij via zijn alchemistische ingrepen en zijn transparante inkten bereikt, is betoverend en onuitputtelijk. De lijn is daarbij sterk aanwezig als accent, als delicate herinneringen die hij onderlijnt…. Geniet nog van dit grafisch werk van uitzonderlijk gehalte, van een man met artistieke authenticiteit.

luk wets -16/09/2010

 

locatie 1. Charles van Gisbergen (Grafiek) & Hilde Van de Walle (Beeldhouwkunst): Raadzaal, Kasteeldreef 72

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s